Utolsó edzésnap a 9. Intersport Balaton Maraton és Félmaraton Siófok verseny előtt.

Hát ez is elérkezett, még egy utolsó kis esti futás, aztán holnap teljes edzésmentes nap, hogy a versenyen pihenten lehessen indulni.

Tegnap mindössze egy rövidke, alig két kilométeres kört futottam a település utcáin, épp csak annyit, hogy egy kis mozgás legyen. Nézzük csak meg az esti, rossz látókörülmények melletti futás kellékeit.

A legfontosabb a láthatóság, ezért én fényvisszaverő szalagot használok, amit a lábamra lehet tenni. Ez öntapadós felületű, könnyen rögzítheted. A felsőruházat ebben a nyirkos, hűvös időben egy vízhatlan és szélálló dzseki. A szélállóság azt jelenti, hogy a szövet szálain nem fúj keresztül a szél, ez igencsak jól jön a téli időszakban. Én mindössze egy rövidújjú futó felsőt veszek alá és egy futótrikót, ami így együtt ebben a körülbelül plusz 3-8 C° fokos hőmérsékleten még elegendő.Most már szükséges egy vékonyabb kesztyű, ezek is fényvisszaverő csíkkal ellátottak, akárcsak a dzseki.

Hiába futsz például utcán, vagy kivilágított kerékpárúton, Neked is és a többi közlekedőnek vagy sportolónak is jót teszel azzal, ha emeled a kiegészítőkkel a biztonságodat.

Most még sapka vagy hajpánt (nőknél) nem szükséges, de lehet, hogy Te fázósabb vagy, ezek pedig a füledet megfelelően védik.

 

Nézzük akkor az utolsó edzést…

Most sem vittem magammal MP3-t, hogy a lépésszámra- és ütemre valamint a légzésre figyeljek. A Polár karóra igen fontos eszköz, főleg kezdő futóknál, kérlek, ha lehet szerezz be egyet! Tudom, nem éppen olcsó szerkezet, de nagyon sokat segíthet Neked az edzésben.

A megfelelő edzéstartományra állítva jelzi, ha közel vagy esetleg túlléped, azért, hogy Te ezt korrigálni tudd. Az óra egyfajta edzőként funkcionál, megtanulod a helyes légzéstechnikát, megismered a szervezeted jelzéseit és kellően tudsz majd reagálni rá, módosítani például a tempón.

Nálam szokás szerint jó 5-600 méteren át, de talán tovább is, erőteljesen sípolt. Ami azt jelentette, hogy megint csak túl gyorsan futok, így idő előtt elfogy a levegőm, aerob “üzemmódról” anaerobra kapcsol a szervezetem, ami igen gyorsan beindítja a tejsavtermelést, ami megakadályozza a helyes izommunkát. Teendő: lassítás.

Tessék csak számolni a lépéseket és a kilégzés ütemét tartani! Így amint sípolt az óra, lassabb tempóra kapcsoltam, s csak a Balatonfűzfő végén, a visszafordulásnál álltam meg nyújtani.

Nagyon jó lett volna visszafelé megállni vagy kétszer, fájt a torkom a hideg levegő miatt, kezdtem érezni a combizmaimban a fájdalmat, ami jelezte a tejsav jelenlétét. Igen fontos megismerned a Te laktát azaz tejsav-küszöbödet, azaz a szervezeted tűréshatárát. A cél, hogy minél tovább ezen a szinten, vagy ennek közelében, kicsit alatta működtesd a szervezetedet. Ez tanulási folyamat, nem megy gyorsan és könnyen, kellő figyelmet igényel.

Persze nem álltam meg én sem,a  5,91 kilométerig, a táv végéig futottam. a fájdalom volt a holtpont, idáig ha eljutsz, kulcsfontosságú részhez érkezel. Itt dől el – nálam körülbelül a  három kilométeres távnál van – hogy továbbfutsz vagy sem… De utána már élmény, olyan nagyon jóleső érzés futni, túllépni önmagadon, határaidon! Nehéz. Igen, nehéz. Fáj, eleged van,  meg egyébként is mit keresel sötétben,  hidegben az utcán? Futóverseny? Igen! Mert magadnak bizonyítasz s talán másoknak is, akik elismeréssel nézik, amit teszel.

Már csak azon szomorkodom, hogy mikor hallgathatok ismét futás közben zenét, mert azt addig sajnos nem lehet, amíg a lábam a zene ütemére mozdul… 🙂

5.91 kilométer 34 perc alatt. A szombati táv 7 kilométer (7 032, 5 méter) hatod Maraton lesz. Rajtszámom: 6290 és a tiéd? Ha nem is futsz, gyere el és nézd meg, figyeld csak meg azt a sok embert, aki fut, talán jövőre már Te is ott leszel.