Igen, közeledik az idei kerékpáros szezon, ezt tapasztalom abból is, hogy a futóedzések alatt egyre-másra tekernek el mellettem a bevállalósabb bringások. Most így február elején, még csak az elszántabbak, de alig pár hét és bárki nyeregbe pattanhat, már jobb idő lesz. Igen ám, de erre a szezonra még nincs bicajom, melyiket válasszam,

KTM avagy Cube?

Bevallom, KTM fan vagyok régóta. Először persze én is motormárkaként találkoztam vele, az a bizonyos narancssárga-fekete szín…micsoda endurók, országúti járgányok, és persze a motoros szerkók hozzá ebben a színben, hát megfordul utána az ember, ha látja, az biztos!

Nem csak a szépsége fogott meg, hanem – ami azért némiképp fontosabb- a technikai felszereltsége és tartóssága is. A KTM nagymultú motor- és bicaj gyártó konszern, igazán nagy név a sportban, ez nem kétséges. Akárcsak autómárkában a BMW…

Sajnos ez az árában is megmutatkozik, jó adag származik magából a névből, de ezt fogadjuk így el.

Az egyik bringa, amit kinéztem a MTB kategóriában, a KTM Ultra Fire 19” Disc. Nézzük hát:

KTM ULTRA FIRE (2010)

Amatőr-hobby használatban, ez egy alap darab, alap-középkategória, ami a felszereltségében mutatkozik elsősorban meg. Én jobbára aszfalton, kerékpárúton tekerek, de azért szeretem, ha a bicajom nem riad meg attól sem, ha időnként árkon-bokron át hajtok vele, mondjuk erdei utakon, murván.

26”-os kerekei vannak, 19”-os 48 cm, a vázgeometriája elsősorban a hosszabb utakra teszi alkalmassá, kissé nyújtott pozícióban kell „ráfeküdni”. Persze ezen lehet a stucnival változtatni, de alapból nem rövidcsöves a szerkezet. Hidraulikus tárcsafékes, elől 18-as tárcsákkal, amelyek komoly fékerőt jelentenek, határozottan megfogják a bicajt. A váltója Shimano Deore hátsó és Acera első, ami jó felszereltségnek felel meg bringás körben. Teleszkóp Suntour XCM 100-as. Fékek 180-as első és 160-as hátsó.

A váltás 3 x 9 –es rendszerű, nagyon finoman teszi a dolgát a kétujjas irányítórendszer, kattogás nélkül, csendben és pontosan. A lánc és a váltórendszer nem riad meg a terhelés alatti használattól sem. A KTM Ultra Fire már alkalmas kisebb versenyekre is, bátran bevállalható mondjuk a tavaszi Bakony túra is vele. Ja és az sem mellékes, csodaszép a járgány, fényes festés, ragyogó piros-fehér-fekete szín, erre a bicajra vigyáznod kell, semmi esetre sem szabad „magára hagyni”, tutira lába kél, mire kijössz a boltból…

Nézzük hát a vetélytársat, a Cube Aim Disc-et.

 

Amint felültem rá, hogy menjek egy próbakörre, azonnal éreztem a különbséget a KTM hátrányára: a Cube-on úgy ültem, mintha nekem tervezték volna…. Szakértők ezt úgy fogalmazzák: kitűnő a Cube vázgeometriája, ez a védjegye ennek a német márkának!

A bicaj 18” 46 cm, tehát kisebb, mint a KTM, a Cube-nál párosan mérik a méreteket, míg a konkurensnél páratlanul…ez alapból eltérés, erre figyelj oda, ha Te is új bicajt keresel magadnak!

A korábbi kerékpárom is 18”-os volt, amit kicsinek találtam a 173 cm-es magasságomhoz és 60 kg-hoz, de a Cubenál mintha épp ez lenne a jó…Lábhoz keressük a megfelelő cipőt… Kényelmes, hajtós bicaj, igen könnyű irányítani, mintha hozzám tervezték volna…Tökéletes volt az összhang, gond nélkül lépett fel a járdaszegélyre és onnét lefele is…Széles gumik, amelyek surrognak a hajtás alatt, érezni az erőt, azt, hogy sok mindenre képes ez a bringa! Veled együtt…:-)

A váltó nem volt még beállítva teljesen, így az kattogott, összességében „emberesebben” váltott, kevésbé finoman, mint a KTM. A Cube 3 x 8-as váltójú, és alap Shimanó váltóval rendelkezik, elől Altus hátul Alivio szett dolgozik rajta. A lánc is ritkább szemű, rövidebb, így az erőltetést sem szíveli…Ez a bringa is hidraulikus tárcsafékes, de 16-os mérettel, tehát ez is kisebb, mint a KTM esetében. Teleszkópja Suntour XCM 100, nem Rock Shox az biztos, de jól működik ez is. Súlya úgy 13 kg.

A kerékpárokra a szaküzletben további szükséges pluszokat is fel kell tetetni, ilyen az SPD pedál, a kitámasztó, a prizmák.

Hát nem egyszerű a döntés, amit meg kell hozni. A Cube Aim Disc, ami pont jó úgy, ahogy van, de alsókategóriás és ebből következően sérülékenyebb technikával.

Avagy az alapból finom, jól felszerelt KTM Ultra Fire  amit viszont szokni kell, ja és drágább is…Nos, jó kérdés. Ráadásul nem azonnal derül ki, jól választotál-e?

Ami segíthet: tudnod kell, a korábbi tapasztalataid alapján, hogyan tekersz, hány kilométert napi szinten? Ha sokat, akkor hosszabb váz előnyösebb, még ha eleinte az a kényelmetlenebb is. A hosszú távú kerekezéshez ez a nyerő. Szintén a hosszú távú tekerés miatt a megbízható technika is fontos, mert többet használod, nagyobb igénybevételnek lesz kitéve, az alkatrészeinek is megbízhatónak kell lenniük.

Persze egy 30 kilométeres távra sem árt, ha jó a technika, vagy egy 15 kilométeres erdei versenyen.

A rövid vázú bicajt könnyebb irányítani, jobban a kezed alá tud dolgozni, előbb megy abba az irányba, amit még épp csak a fejedben kigondolsz….A kevésbé jó technika is alkalmas a napi szintű használatra, legfeljebb többször kell utána állítani.

Mindkét bringa teszi a dolgát, amatőr szinten már mindegyik kiváló választás lehet. Valamelyest biztosan számít a kinézet, a megjelenés is, de azért nem ez a legfontosabb vásárlási szempont, nem a festés miatt jó vagy rossz egy technika…:-)