Offroad MTB tréning
Kellemes napnak néztem elébe, ragyogott a nap, langyos, szinte meleg idő volt ezen a szeptemberi napon. A hétvégi sportmentes két nap után, már nagyon vártam a délutáni edzést, rendesen lelkiismeret furdalásom volt a lazulós napok miatt.
Következetesnek és kitartónak kell lenni, ne hagyjuk, hogy a körülmények mézesmadzagjai elvonják kedvünket és időnket a sporttól, ám én is bele-bele esek. Nem baj, így legalább magamon érzem, mennyire nehéz a motiváció fenntartása.
Akkor lássuk a mai napot, amit kerékpáros edzésnek szántam. Délutánra komoly szélerősség (12-26 km/h) és viharos széllökések (40-55 km/h) voltak a Balaton környékén, láttam, hogy némely szélvonal épp a partra csap le.
Ugye tudod, hogyan kezeld a szelet és a széllökést?
A szél az, ami mindig fúj, itt a Balaton partján majd’ mindig északira kell számítani.
Ha már sokat tekersz, és kicsit kiképzed magad időjósnak, de legalábbis le tudod olvasni és értelmezni az időjárási adatokat, akkor nyert ügyed van. Elvileg már ismered a „szélértékedet” mi az az állandó szélerősség, amelyben még jó tempóban, nem kínlódva tudsz hajtani és haladni.
Így el tudod dönteni, a vízpart melyik térségébe tekersz aznap, hol fúj úgy és annyira a szél, amit még gond nélkül meg tudsz tekerni.
A másik a széllökés. Nos az meg az a szél, ami oldalba vág, megdönti a kerékpárt, kiszámíthatatlan időközönként és ideig. Ez az, amire igazán oda kell figyelned! Mert a szelet megszokod, és tekersz. De a széllökés az már kicsit több figyelmet kíván Tőled.
Figyelj oda arra is, hogy szélben ha elhalad melletted egy jármű, főleg ha az egy szép nagy kamion, a hirtelen vákuum hatás fura helyzeteket teremthetnek, könnyedén kibillenthetnek az egyensúlyodból, ez valódi veszély, legalább számíts rá és tartsd határozottan a kerékpárodat!
Ne becsüld le a természetet, a szél erejét, ismerned kell a kerékpárod súlyát, ember és technika együttes súlyhatásait. A mostani Hauserem bizony súlyos vasdarab, komoly szél kell ahhoz, hogy megbillentsen, legalább most előnyére válik, hogy nehézsúlyú versenyző J
Offroad edzés
Egy könnyed 5 kilométeres szakasz után bevetettem magam az erdős, bozótos terepre, ahol a murvás utat köves, vízmosásos szakaszok váltogatták. Amerre utat láttam arra fordítottam a bicaj kerekét, igyekeztem emelkedősebb, hajtósabb részekre is menni. Gondoltam egyet és a dombok felé vettem az irányt, ahol út igazán nem volt, csak letaposott fű, de ez nem akadály egy terepgumis montinak.
Élvezettel léptettem lejtőn lefelé a cangát a köveken.
Ismered az érzést, amikor először hajtasz órákon át, kilométereken keresztül, megállás nélkül aszfalton? Amikor már a sebesség növelése, a kitűzött távolság megtételéhez szükséges idő csökkentése a cél?
Amikor már elérsz egy olyan edzettségi szintre, ahol már csak a technika és a rendelkezésre álló időd határozza meg, mennyit hajtasz?
Először csak Szántódi révnél mész át a Balatonon. Igen, ez már vagy 90 kilométer és több óra! Elképesztő élmény!
Aztán már, nem cél a további sebesség növelése, nem cél, hogy előbb megtedd a kitűzött útvonalat. Nem, már mást keresel a tekerésben. Új utakat. Igen. Ekkor mész le az aszfaltról a montival. Megérzed az ízét a szabadságnak, annak, hogy ahová eddig gyalogosan, túrázva mentél, oda most már a monti is elvisz.
Felteszed a terepgumit az aszfaltos után. Bemész az erdei homokos, földes utakra. Aztán már a murvára is. Irány a Bakony, a Balaton felvidék megannyi erdei útja. Kilátók, ahová már nem autóval jutsz el, mert a kerékpárodon nagyobb élmény odamenni. Már keresed szemeddel az ösvényeket, már áthajtasz a vízmosásokon. Közben defektet szerelni is megtanulsz.
Igen, ez más. Uralod a technikát, feszegeted a határaidat, nem kicsit, amikor először tekersz fel a Kőris-hegyre!
Élmény kerékpározni!
No Comments Yet