őrségBarangolások sorozatunkban ezúttal az Őrség tájait járjuk be.

Körmend után Nádasd felé fordulva bevesszük magunkat az Őrség erdős, dombos, vadban és halban gazdag térségébe. Erre felé vagy vadásznak, vagy horgásznak. Jellegzetes a porták előtt halomba álló fahasábok is, tüzelőnek felhalmozva. Az út tölgyes és fenyőfákkal borított lankák között halad, keskeny nyomtávon, rendesen a kamionok által hullámossá tett utakon, de úgy sem sietünk. Szerencsére a hajnali vihar és szél felfrissítette a levegőt, így leeresztett ablakon áramolhat be a friss, erdei levegő.

Első állomásunk a Vadása-tó és környéke. Csendes, nyugodj táj ez, horgászok számára ideális, az egyik oldalt alacsony, sík, a másikon pedig meredeken felfelé ívelő a part. Szinte folyamatosan ugrálnak a halak, fodrozódik a víz, egy-egy kisebb-nagyobb példány haladási irányát jelezve. Az üdülőházak szinte észrevétlenül megbújnak a fenyvesek, tölgyesek alatt, faházak és téglából épültek egyaránt megtalálhatók. Azért a Hortobágyon már észrevehetően ható vidékfejlesztés jól jönne errefelé is ….

Sorra indulnak a tótól, vagy éppen érintik azt, a turistaútvonalak, így ha épp nem horgászol, vagy olvasgatsz a vízparton, irány az erdő! Nordic Walking bottal, vagy csak hátizsákkal, de én úgy néztem, még futócipővel is bátran neki lehet vágni az erdőjárásnak.

Továbbhaladva Őriszentpéter irányába, de már  Körmend után is érezhető, itt hármashatár közelében vagyunk: osztrák, szlovén, horvát rendszámú autók jelentik a közlekedők nagy részét. Szép számmal találkozom hazai kirándulókkal is, akiket cseppet sem zavar a csepergős, kissé hűvös, épp csak 23 Celsius hőmérséklet. Kirándulnak, szemlélődnek, a legtöbb autó kerékpárt is szállít.

Az Árpád-kori, ma is igen szép állapotú templom megtekintése után, a környék méltán híres fazekasainak megtekintését későbbre halasztva, továbbindulunk a határ felé. Következő megállóhelyünk ezen a „Ismerd meg hazádat” mozgalomban Bajánsenye, a korábbi határátkelőhely. Lévén, déli órákban járunk már, be is térünk egy határ- és útszéli csárdába, mely nemes egyszerűséggel Határ Csárda névre hallgat. Mindössze 1 kilométer séta és már Szlovéniában is vagyunk. (ha Ausztriába kívánunk menni, kissé feljebb kell mennünk, Őriszentpéter-Zalalövő vonalig).

Ha már Őrség, mi más lenne az ebédünk, mint tájétel! Bárhol is jársz, kérlek kóstold meg a tájételeket, hiszen hazánk bővelkedik ezekben, Magyarország gasztronómiája rendkívül széleskörű, nagyon sokféle, az adott tájra jellemző ételt-italt kóstolhatunk, használjuk hát ki. Ugye senki nem az útra csomagolt szalámis zsemlét akarja egy-egy kellemes országjárás során fogyasztani?

Az Őrség hal- és vadételekben gazdag, valamint gombában és az oly jellegzetes tökben is. Ki ne hallott volna a tökmagsajtoló  házi kézművesekről? Az út mellett végeláthatatlan tökföldek húzódnak, ha egyébként nem tudnánk, mi is e táj egyik jellegzetes alapanyaga. A sok kisebb, nagyobb patak, tó sejteti, itt érdemes horgászbotot ragadni és halételeket enni..

tokos - makos retes

Őrségi tökös-mákos rétes az Őrségben, Bajánsenyén

Az Őrségi vargányából készült, hajdinával (ez is jellegzetes Őrség-i gabonafélénk) dúsított tejfölös leves ízkavalkád, nem egyszerűen gombaleves…Nem is kívántam mást utána, csak tökös-mákos rétest, amit a Csárdában helyben készítenek. Bizony, itt nyújtják a rétest..

Jóllakottan indultunk tovább nézelődős tempóban, ami már csak azért is ajánlott, mert már többször tapasztaltam, hogy erre felé az útirányt jelző táblák nagy általánosságban jelzik az útirányt. Az egyik négyes kereszteződésben (négy irányba mehetsz tovább) például csak három útirány volt feltüntetve…

Megérkeztünk utunk célpontjához, Lentibe. Innét már csak pár lépés Horvátország, de Szlovénia felé is könnyedén eljuthatunk. Azonban most a nagyon kellemes fürdőt választottuk, estig hol a termálvízzel feltöltött medencékben, hol a frissítő mediterrán élményelemekben-gazdagban pihentem. A Szent György Energiapark pedig pihentető, feltöltő.

Másnap aztán a kiránduló-nyaraló sportoló nem is tehet egyebet, mint – ugyan nem hajnali 5-kor de korai 7 órakor már igen- futócipőt húz és indul a megszokott futóedzésére.

Hiszen bárhová is utazol, a futócipő biztosan a csomagtartóban van, igaz? Lehet gasztrotúra a nyaralásod alatt, mert a sport életmód, s mire a család többi tagja megébred, Te már le is tudtad az aznapi penzumot.  A reggel nem is indulhat dinamikusabban, energiával töltődsz fel, egy-egy rövidebb edzés tökéletesen beilleszthető a nyaralásba is.

A júliusi kitekintő a Hortobágy volt, hazánk keleti véglete, ez pedig a nyugati. Amott a Debreceni töltött káposzta és Tiszai halételek jelentették a gasztronómiai túrát, emitt pedig a gomba, a tök és a hajdina, e újra népszerűvé váló ételünk. S persze a sport egyszer sem maradt el, futni bárhol lehet, hisz ahová lépsz, út terem!