indexA nyárias melegben, verőfényes napsütésben igazán jó ötlet felpattanni a nyeregbe, na nem lóra, inkább bringára… Még ha a szél megpróbálna visszatartani, a szabadság, a határtalanság érzése csak segít összehozni a bátorságot és csábít ki a szabadba. Tekerés a dombok között, szelek szárnyán, irány a Balaton-part!

 

Lehet tekerni erdőn-mezőn át a lassan lombosodó fák alatt, vagy csak két település között, sőt, a nyaralókörzetekben kifejezetten élménybringázás vár. A megannyi virágzó fa, bokor, a harsányzöld fű feledteti a most még kissé hűvös szelet. A megmunkált föld illata, a levágott fű, de még a szőlővesszők égetésekor keletkező füst vagy éppen a permetszerek az orrnak kevésbé tetsző illata is kellemesen hat most.

 

Ha már leporoltad a bicajt, befújtad olajjal a kenést igénylő részeket, nézd át a felszerelésedet is. Meglehet, a tavalyi bicajos mez nem jön már fel, vagy a hátizsák pántja adta meg magát. Nem beszélve a tekeréstől elszokott izmokról…A boltok most indítják az akcióikat épp ezekre gondolva, nézz körül, s pótold a hiányzó felszerelést. Vagy akár egymás közt is lehet cserélgetni a megunt vagy nem használt felszerelést.

 

Neked mi hiányzik?

Neked mi hiányzik?

39316462371

Készen áll a bicajod?

Nem árt tekerés előtt  egy laza átmozgató bemelegítés, használhatsz izomlazító krémeket is, vagy jégzselét. Ez utóbbit magaddal is viheted, így útközben is hasznos segítséged lesz ha fáradnak az izmok.

 

A kulacsod mindig legyen Nálad, feltöltve valamilyen itallal, legyen nálad némi készpénz is, utántöltés szükségessége esetén. Ma már szinte senki sem indul el telefon nélkül sem edzésre sem túrázásra, ne feledd előtte feltölteni az akksiját. Ha edzőprogramot is használsz, erőteljesebben meríti majd le, ha teheted, szerezz be egy külső töltőegységet, vagy kerékpáros kiegészítővel megvásárolható GPS edzőórát használj.

 

Dombra felfelé kiállhatsz a nyeregből, megkönnyítve a felfelé tekerést, hiszen ülve nem tudsz elég nagy lendületet vinni a lábaidba. A kiállást spinningórákon is gyakorolhatod, minden edzés hat a másikra, rendszert alkotva.

 

Dombra felfelé technika: állj ki a nyeregből, ügyelj a helyes egyensúlyra!

Dombra felfelé technika: állj ki a nyeregből, ügyelj a helyes egyensúlyra!

Számos kerékpár első kereke-villája hajlamos elemelkedni az útról, amikor nyeregben ülve tekersz felfelé. Ez a súlyponti eloszlás illetve a váz formai kialakítása miatt van, ha tehát mégis ülve tekernél fel a dombra, dőlj előre kissé! Kellemetlen meglepetés lehet a felemelkedő első kerék…

 

Ha télen görgőn állt a bicajod, az első kinti tekerések alkalmával inkább ismerkedj újra a bicajoddal, gyakorold a kanyarfordulatokat, figyeld meg, hogyan reagál a bringád egy-egy hirtelen mozdulatra! Jellemzően vészfékezéskor, s ez főképp a nagy teljesítményű olajos tárcsafékes kerékpároknál tapasztalható, kifarolhat a bicaj, akárcsak egy autó esetében. Képes valamelyik irányba kitörni a hátsó kerék, s ami még szintén ne lepjen meg: a tárcsafék azonnal megállítja a bicajt!

 

Tehát legyen jó minőségű a gumi is a felniken. Habár lényegesen rosszabb a gördülése a karmos azaz oldalt vagy teljes felületen barázdált gumiknak, mégis stabilabbak, biztosabban állnak a lábukon, azaz a kerekén a bicaj.

Igen, a sima gumikkal könnyebb a tekerés, jobban gördülnek, na de nem csak száguldunk az úton, hanem van kanyarodás, emelkedő, murvás út is, ahhoz pedig jobb egy kissé barázdáltabb gumit bevállalni.

A baloldali jobb gördülés ad, köszönhetően a középrészen összefüggő barázda miatt. A jobb oldalinál nincs meg ez a folytonos összeköttetés, kevésbé lesz sima a gördülés aszfalt és terep együtt, elsősorban terepre ajánlható.

A baloldali jobb gördülés ad, köszönhetően a középrészen összefüggő barázda miatt, aszfalt és terep együtt, amire ajánlott. A jobb oldalinál nincs meg ez a folytonos összeköttetés, kevésbé lesz sima a gördülés elsősorban terepre ajánlható.

A profik persze cserélik a gumit, vagy az egész kereket, attól függően aszfalton vagy terepen fognak hajtani. A legtöbben azonban egy köztes megoldással élnek, s oldaltbarázdált gumikkal közlekednek, vagy csak sima gumival.

A klasszikus gumi

A klasszikus gumi

Az igazi sima gördülés, ára van, bizonyára kevésbé gyors a megállás s a tapadás...

Az igazi sima gördülés, ára van, bizonyára kevésbé gyors a megállás s a tapadás…

 

 

Ha csak pár órát tekersz nem szükséges nagy felkészülés az útra, csak nézd meg a guminyomást, ha kell pumpáld fel, tegyél vizet a palackodba, telefon, íratok, némi aprópénz, kulcsok, esetleg egy müzliszelet vagy nem olvadós cukorka s már indulhatsz is.

 

A hosszabb utakra azonban készülj fel, a Balaton félig vagy teljes megkerülése vagy egy Bakonyi túra, nem csak fizikai kondíciótól függ. Jó, ha előre megnézzük a kompok indulását is, és a tervezett útvonalon megtalálható – és nyitva is tartó! – büfék, boltok, kempingek, látnivalók – listáját is.

 

Túlzott cipekedést kerüljük el, bár a bicaj oldaltáskákban és a hátizsákunkban is kínál pakoló helyeket, s a bicaj elbírja ezeket, ez nem futás, ahol minden magunkra aggatott kütyü nehezék csak. De inkább a tekerés, a mozgás adja meg az élményt, s egy útmenti büfénél igyuk meg a kávét, együnk egy fagyit vagy lángost. S ne cipeljünk magunkkal néhány szendvicsnél, müzliszeletnél többet. Főképp a meleg miatt sem ajánlott, a szalámi, hús vagy vaj megromlik, a csoki szétfolyik, szóval inkább egy pogácsa, ha már mindenképp vinnénk valamit 🙂

 

imagesA szél messzire visz, ha akarjuk, indulj el barátokkal, családdal egy-egy bicajos túrán, rendezvényen!