terepÁrnyékban közel 40 C fok a levegő hőmérséklete a délutáni órákban, így a futóedzést jobb későbbre halasztani. A bringás edzéshez viszont megfelel, irány a legközelebbi terep. Hamarosan újabb versenyen bizonyíthat ember és gép, itt az ideje felkészíteni mindkettőt, kezdjük hát a MTB terepedzést!

A kerékpározás épp úgy igényel edzéseket, felkészülést, akárcsak a többi sportág. Javaslom alapozásnak a spinning órákat. A feladatos, dinamikus 60 percnyi órák komoly állóképességet igényelnek, amely jól jön Neked a bringázáshoz. A feladatok, mint például a karhajlítások, azaz fekvőtámaszos gyakorlatsor külön kiemelhető. Miközben az edző irányítására és a zene dinamikájára a kormányra hajolsz, taposod a pedálokat is. Megtanulod, hogy tekerés közben hogyan egyensúlyozz, miközben haladsz, azaz hajtod a bringát.

spinning

Nyeregből kiállás, közben folyamatos a tekerés

Sokszor kell kiállni a nyeregből, miközben kart hajlítasz, mert mondjuk egy kiálló faágat kell kerülnöd, vagy egy vízmosáson áthajtani. Tökéletesíti a bicajos technikádat a spinning szinte észrevétlenül, a montizás technikai és fizikai sport együtt!

Egy kis spinningzene:


Rendkívül erőteljes comb- és vádli izomzattal kell, hogy rendelkezz, valamint állóképességgel, hogy a sokszor többórás versenyen, kijelölt útvonalon, végig tudj tekerni. Igénybe veszi a hátizmokat, úszással erősítheted azt. Az egyensúlyérzék kiemelten fontos, tudnod kell a súlypontodat mikor, melyik terepnél hová helyezd, miközben persze folyamatosan tekersz. Na, ezt is megtanulod a spinnningedzéseken.

spin 2

Karhajlítás, közben tekerés, fejleszti az egyensúlyérzéked

 

 

 

Nézzük akkor ezek után a terepedzést a KTM Ultra Fire társaságában.

 

Könnyű terepen a KTM a bemelegítő szakaszon

Könnyű terepen a KTM a bemelegítő szakaszon

Bemelegítésként a kiinduló ponttól az első terepszakaszig, mely ez esetben egy szőlőhegy murvás-aszfaltos szakaszára esik, lazán tekerünk. Szokjuk a terhelést, ha ritkán veszed elő a bringát, akkor ilyenkor mindig kicsit újraismerkedsz a bicajjal.

A KTM  könnyű, az a bicaj, ami a gondolatodat is követi, vagyis amerre nézel, már fordul is könnyedén. Maga a vasparipa, 12 kg, de inkább úgy jellemzem, kisujjal irányíthatod. Ezért is kell nagyon figyelned, hiszen tized, ezredmásodpercek alatt képes irányt váltani! Te csak mozdítod a kormányt, vagy fordítod a tekinteted s már fordul is. A könnyű váz többek között ezt eredményezi. Ugye nem felejted, a MTB tekerés folyamatos figyelem és állóképességet igényel! Ha terepen vagy és edzésben, koncentrálj. Nincs zenehallgatás, figyelem annál több.

 

A murvás szakaszom eleje élesebb, nagyobb méretű kövekkel, ki kellett állni a nyeregből, hogy tehermentesítsem a bicajt, így könnyebben haladt a nehéz talajon, nem nyomódott be a súlyomtól a köves útba.

Majd egy nyugodt aszfaltos szakasz következett, sebességet növelünk, itt hozod be azt az időt, amit elvesztesz egy-egy technikásabb szakaszon.

Közben a comb- és vádliizmod is bemelegedett, épp egy napraforgó tábla mellett hajtottam el, mélyen belélegezve a jellegzetes napraforgószár illatot: jó is a terepen edzeni! Majd egy learatott búzatábla következett, melynek közepén gólya lépdelt, ugye milyen élményteli a sportolás? 🙂

2013-08-06 18.25.07

Gödrös terep, de épp ez kell a montinak

 

Úgy állítsd össze az edzésed, hogy bemelegítő, könnyebb szakasz, murvás, aszfaltos, majd egy technikás is legyen benne. Az aszfalton való tekerés átmeneti két szakasz között, rápillantva a komputere 38,8 C fokot mutatott, a Contitental Race King terepgumik csak úgy surrogtak a felolvadt aszfalton. Szinte húzta le a kereket, nem is volt egyszerű a tekerés..

Majd egy szép, ívelten emelkedő útszakaszon haladtam tovább, ez volt a kihívás, a dombra feltekerés, aztán irány a másik terep. Ez egy régi rallycross pálya, igazi csemege az edzésekhez, ahol korábban autók versenyeztek, az kiválóan megfelel a montinak is 🙂  Döntött oldalú földes szakasz, ahol folyamatosan, megfelelő tempóban kell tekerni ahhoz, hogy ne csússz le a pályáról. Aztán gidres-gödrös nyomvonalon haladok nyújtott csigavonalban, hol emelkedő, hol pedig lejtőn tekerve a MTB-t.

Aszfaltos szakaszok is be vannak építve, kitűnően begyakoroltatja a felfelé-gyorsulást! Ennek módja a tempós tekerésen túl a megfelelő felváltás, így felé is tudsz gyorsulni ami látszólag ellentmondás, de a trükk a technikában van.

A legtöbb bringa nem szereti, ha terhelés közben erőlteted, azaz ne akkor válts, amikor kiállsz, vagy felfelé tekersz. A KTM – persze azért nem a szélsőséges esetekben- kiválóan viseli a nyeregből kiállva váltást, vagy a terhelés alattit, finom kattanással emeli egyik tárcsáról a másikra a láncot. De mondom, pattanhat a láncszem ha erőlteted.

Maga a táv mindössze 15 km volt, de a terepedzés, a terepen, tereptárgyakon való hajtás begyakorlásán volt a hangsúly.

 A bringás edzést, ha már ilyen jól bemelegítettem, futóedzéssel zártam, mindössze az SPD cipőt cseréltem futócipőre és már hajtottam is a közeli focipályához, a pályakörökhöz. Inkább feladatos, sem mint gyorsulásos és hosszú távú edzés volt, egy-két kör futás után – eltanulva a gyakorlatsorokat a Fitness Fesztivál edzőitől- hol fekvőtámaszokat nyomtam, hol pedig felülés-hasprést, hol pedig statikus gyakorlatsort.

Két keréken szép az élet, a KTM most is, mint mindig, ha kell murván, ha kell aszfalton, ha kell, rókalyukakkal tarkított gödrös terepen átmegy, hisz erre termett, MTB a javából!

Azért nem árt figyelni, s időben észrevenni ezeket a rejtett akadályokat, könnyen a kormányon át a földön találhatod magad..a dupla olajos tárcsafék biztosan pillanatok alatt megfogja a gépet…a KTM áll, a bringás meg…..

rajz