Ugyan még ködös a táj, hűvös a levegő, de azért már előmerészkednek a bicajosok. Még van pár hónap az igazi bringás idő beköszöntéig, de a vérbeli cangás télen is teker, meg hidegben, meg egyébként is, két keréken szép az élet!

Amióta birtokomban van a KTM Ultra Fire, megváltozott az életem. Másként tekintek a bringás társadalomra azóta, bár előtte is tekertem. Korábbi bicajom egy Hauser Galaxy volt, ami nehézlovas tüzérségnek számít a KTM-hez képest.

A régi bringa Hauser Galaxy

A régi bringa Hauser Galaxy

Súlya az rendesen volt, vonatra nem is próbáltam feltenni. Viszont imádtam, mert a közel 10 éves használat, amiből 4 év volt a rendszeres és már sportfokozatúnak mondható, hibátlanul teljesített. Soha nem volt menetközben defektem, a garázsban való leengedés már igen.

Ugyan nehéz vázszerkezetű volt, de épp ezért totál szélbiztos is, semmilyen fuvallat nem volt képes letéríteni az útirányról. Kicsit nehézkes volt az irányíthatósága, de árkon bokron átment. Na és persze bátran hajtottam, hisz értékében és felszereltsége miatt nem kellett attól tartanom, hogy miután a bolt előtt letámasztottam nem lesz ott ahol hagytam..Falcon váltó..na igen, ilyen is volt..

Na de ez már a dicső múlt, és két éves vívódás után, megannyi álmatlan éjszaka és még több vélemény értékelése után mégiscsak döntés született: bicajváltás lesz. Ha Te is így döntesz, mindig legalább egy, de inkább két fokozatot ugorj. Ha rendszeressé fogod tenni a bicajos kirándulásokat, ha Balaton fél- vagy egész köröket tervezel a haverokkal, akkor érdemes a korábbinál lényegesen jobb bicajt venned.Tihany Szántód felől

Való igaz, ha minőséget akarsz venni, annak meg kell fizetni az árát. Az SLX váltó, az aluváz, az olajos-tárcsás fékek, mind mind értékes és drága összetevői a bicajodnak. Sok és ismert gyártó van, KTM, Cube, Gian, Merida és még jónéhány, mindenki arra esküszik, ami pozitív tapasztalatot ad számára. Van, aki márkafan és aztán vannak, akik a műszaki tartalmat nézik, a bicaj márkája lényegtelen. Van, aki a szépséget, a festést is fontosnak tartja.

Épp én mondogattam korábban, hogy az autó színé édesmindegy hisz nem a szín hanem a műszaki tartalom fontos egy műszaki szerkezetben. A szín már esztétikum, de ne feledjük édes kevés lesz a szép festés, ha állandóan váltó vagy váz hibád lesz.

A szépséges bringa: KTM Ultra Fire

A szépséges bringa: KTM Ultra Fire

Nos akkor nézzük, hogyan is választottam én.  Cube vs KTM. Ez egyértelmű volt számomra, bár rövid ideig a Meridát is nézegettem, mi több próbáltam is, de nem fogott meg. Aztán persze olvastam a használói véleményeket is, megkerestem olyanokat az ismerőseim között, akik ilyen márkát nyúznak.

Aztán nézzük, mire is kell nekem a bicaj? S akkor már ott tartunk, ez a legfontosabb kiválasztási szempont! Te milyen szinten vagy a sportban, hobby, amatőr, vagy csak nyáron bringázol a haverokkal, esetleg elindulsz a Gázlón? Mire akarod használni, milyen sűrűn fogsz tekerni, milyen átlagtávolságokat és milyen terepen? Indulsz-e időnként egy-egy versenyen, vagy teljesítménytúrán? Így már kicsit behatárolhatóbb a műszaki tartalom.

Nézzük az én választásomon át mindezt. Én tavasztól őszig tekerek, télen nem. Ez igazából csak a ruházat választásánál lényeges, de azért a gumiválasztásnál is. Télen akárcsak az autóknál érdemes mélyebben barázdált, puhább gumit választanod, valamint vedd figyelembe az olaj viszkozitását, ami hidegben ugye nagyobb sűrűséget jelent. (olajos discre gondolj itt – fékerő)

Nos a tényleges választás miatt javaslom a kiválasztott bicaj márkakereskedését, persze ha újat vásárolsz. Úgy vélem, a komoly érték miatt érdemes szakkereskedőnél megvenned, a garancia és a számla miatt is. Ezek a mai bicajok 100 Ezer Ft felett indulnak, nyilván akár több százezer de akár milliós értékű cangák is vannak. Én ezen az értékszinten már nem vállalom be a használt beszerzését, de nem zárom ki azt sem, hogy találsz mondjuk egy drága bicajt a használt piacon lényegesen kedvezőbb áron.

Ha ilyen beszerzés mellett döntesz két dolgot tarts szem előtt. Az egyik, hogy vagy Te legyél  műszakilag hozzáértő vagy kísérjen el valaki a vásárlásra aki érti hozzá mit kell nézni a bicajon. Mondom, mintha autót vennél. Például a teleszkóp működése milyen, van-e benne olaj, van-e valahol repedés a vázon? Ilyesmikre gondolj.

Sajnos a drágábbak esetében a lopást sem zárhatod ki, én nem szerettem volna úgy járni, hogy pl Balatonkör tekerése közben valaki újjal mutasson a cangámra, hívja a rendőrséget és a vázszám alapján (alul  a pedálok rögzítése alatt egy szám, amit a számlán és a garanciajegyen – vonalkód- is feltüntetnek) elvegyék tőlem..

Nos én két szakkereskedésben nézelődtem, az egyikben a Cube és a KTM is ott volt.  Aztán menetpróba..Télen, januárban, majd februárban még egyszer. Mekkora méretű legyen a váz? Én azt hittem, kisebb, a szakértő megmagyarázta a nagyobb kell..Aztán a kényelem érzete. Kitámasztó kell vagy sem? Csengő. Jól jön amikor nyáron a zsúfolt bringaúton kerülgeted a nyaralókat. Alig jelent plusz súlyt. Érzem, ahogy felfelé váltok és egyre növekszik a tempó, a gép szinte ki akar szaladni alólam. Mint amikor megindítod a lovat, és érzi a szabadságot és egyre bátrabban, ösztönösebben vágtat. Valami ilyesmit éreztem én is a KTM nyergében. Running_from_the_strom_by_Priya_Aishia Vívódások sora.  Majd a döntés.

őszKTM Ultra Fire 29” 26”-os kerékkel…sportgép. Két keréken szép az élet!